Zwangerschapsyoga geeft je rust en balans. Dat is aangenaam wanneer je lichaam veel verandert in de zwangerschap. Je oefent met yogahoudingen, ademhaling en ontspanning. Door de rust ontstaat er ruimte voor de mooie kanten van je zwangerschap, zo geniet je nog meer. Het geeft een fijne voorbereiding op de geboorte van je kindje. Door de ontspanning kom je dichter bij jezelf en dat geeft meer vertrouwen en kracht. zwangerschapsyoga eindhoven

Zwangerschapsyoga geeft je rust en balans. Dat is aangenaam wanneer je lichaam veel verandert in de zwangerschap. Je oefent met yogahoudingen, ademhaling en ontspanning. Door de rust ontstaat er ruimte voor de mooie kanten van je zwangerschap, zo geniet je nog meer. Het geeft een fijne voorbereiding op de geboorte van je kindje. Door de ontspanning kom je dichter bij jezelf en dat geeft meer vertrouwen en kracht. zwangerschapsyoga eindhoven

Zwangerschapsyoga Houdingen

Iedere les doen we yogahoudingen speciaal voor de zwangerschap. Dit bereid je lichaam voor op de bevalling. Het geeft soepelheid aan het lichaam. De houdingen hebben ook een positief effect op verschillende zwangerschapsklachten. Zoals het verbeteren van onrustige benen, vocht vasthouden, rugklachten en meer. Alle houdingen geven ruimte om spanning los te laten. Een aantal houdingen zijn ook geschikt voor de dag van de bevalling. zwangerschapsyoga eindhoven

Ademhalingsoefeningen

Iedere les oefenen we met de ademhaling. Een rustige ademhaling is je grootste support tijdens de weeën. Zo leer je twee ademtechnieken om de weeën op te vangen. En je adem optimaal te gebruiken tijdens de persfase. Je ontvangt de oefeningen ook op papier. Zo weet je voor iedere fase van de bevalling, welke ademhaling je gebruikt.

zwangerschapsyoga eindhoven voor een ontspannen zwangerschap eindhoven

Ontspanningsoefeningen

Iedere les wordt afgesloten met een ontspanningsoefening. Zo ervaar je, dat je makkelijker en beter kan focussen wanneer je ontspannen bent. De focus die ontstaat tijdens de ontspanning, is erg belangrijk voor de bevalling. De innerlijke rust en concentratie helpen om het gevoel van pijn, te laten voor wat is. Je verlegt de aandacht naar je ademhaling of iets dat je een ontspannen focus geeft. Zwangerschapsyoga eindhoven

zwangerschapsyoga eindhoven oefenboek

Oefenboek voor thuis

Wanneer je een pakket van 5 (of meer) lessen* neemt, ontvang je een oefenboek voor thuis. Hierin staan alle handvatten voor je bevalling samengevat. Dat is fijn, praktisch en overzichtelijk. In het oefenboek staan o.a:

  • De ademhalingsoefeningen voor de weeën.
  • Een overzicht van de verschillende fases van de bevalling.
  • Verschillende houdingen voor de onsluitingsweeën.
  • Verschillende houdingen voor de persfase.
  • Speciale ademhalingstechnieken voor de persfase.
  • Tips en adviezen voor de bevalling.

Wanneer je de zwangerschapsyoga partnerles volgt, wordt het oefenboek verder uitgebreid met informatie voor je partner.

*Bij een pakket van 5 online lessen ontvang je geen oefenboek. Deze kun je wel apart bestellen. Bij alle andere pakketten van 5 of meer lessen ontvang je een oefenboek.

zwangerschapsyoga eindhoven

Zwangerschapsyoga & de Bevalling

“Sorry voor mijn late reactie! Lekker in mijn kraam en babybubbel gezeten. Echt geweldig dat het thuis gelukt is. We hadden met 40+4 een extra controle in het ziekenhuis (ctg en echo) die nog perfect was, en na mijn middagslaapje die dag merkte ik dat t wat ging rommelen. Heb van 16.00 tot 4.00 voorweeën gehad die echt prima te doen waren (cake bakken, tv kijken, rommelen etc) en ook gaan slapen met t idee dat dit goed nog dagen kon gaan duren. Werd om 4 uur wakker omdat de weeën echt pijnlijker werden. Tussen 5 en 6 werden ze regelmatig en hielden ze langer aan. Ik was in bad gegaan om ze op te vangen en we besloten rond 6 te bellen naar de verloskundige. Toen ze kwam had ik 3 cm ontsluiting maar kwamen ze echt sneller na elkaar. Ze vond dat ik de weeën echt perfect opving en ging weer. Ze zou 3 uur later weer langskomen. Echter kwamen de weeën echt steeds sneller en werden ze lastiger op te vangen. Mijn vliezen braken rond 9 en ik kreeg toen direct persdrang. Verloskundige wederom gebeld maar duurde 40 min voor ze er was..in de wetenschap dat ik vlak daarvoor nog op 3 cm zat ben ik de persweeën gaan proberen weg te ademen (wat een klus!). Toen de verloskundige er was bleek ik toch al volledige ontsluiting te hebben en na 1 uur persen is ons meisje geboren met behulp van de baarkruk. Voor mij was dat de fijnste houding! Dus totaal heeft de bevalling maar zo’n 5,5 uur geduurd!

De verloskundige was echt eufoor, ze vond dat ik het zó geweldig gedaan had. En het is inderdaad ook echt verlopen zoals ik gewenst, gevisualiseerd en gehoopt had! Ik ben enorm dankbaar en ervan overtuigd dat de yoga daar echt ‘n steentje aan bijgedragen heeft. Het in contact blijven met mijn lijf, de rust, het doorademen, de info. Zo fijn! De verloskundige zei letterlijk “je yogadocente zal trots op je zijn” haha 😉🤣!”

– Karijn over haar bevalling en zwangerschapsyoga –

Hoi Elke,

Ik wil je even laten weten dat ik afgelopen dinsdag ben bevallen van een prachtig mannetje! Van 3940 gram.  Met 41 + 1 kwam hij na het breken van de vliezen in een sneltreinvaart. 2,5 uur later lag hij op mijn borst. Het was een droombevalling. De dag ervoor ben ik ingeleid met een ballonnetje, omdat de ctg niet super was. Ik had al 2 cm ontsluiting, dus dat ballonnetje hoefde niet veel werk te verrichten. We zijn in het ziekenhuis blijven slapen en ‘s morgens had ik al 4 cm. Ik heb super veel gehad aan de bevallingsaffirmaties. Die stond 2 uur lang op repeat op een speakertje in de kamer. Daarnaast heb ik skippybal en weeëndans (hangend op mijn ellebogen op het bed) afgewisseld. En toen ik mijn focus niet meer kon houden en mijn partner de verloskundige belde, bleek ik al 9 cm ontsluiting te hebben. En heb ik 20 min geperst op mijn zij en daar was onze zoon! Opvallend soepel, even spannend op het einde omdat het een flinke jongen is. Lukte maar net met de schouders. Verloskundige moest even flink wringen. Het gaat super goed met ons! Bedankt voor alle tips tijdens de yogalessen!

Liefs 

– Marieke over haar bevalling en zwangerschapsyoga –

“Onze dochter is geboren. En ik wilde je even laten weten dat ik heel veel heb gehad aan alle ademhalingsoefeningen en visualisaties die ik bij jou heb geleerd! Daar ben ik je heel dankbaar voor! 🙏 Het was een vlotte bevalling, zonder pijnbestrijding! Ik kijk er positief op terug, daarom wilde ik je nog even bedanken voor de fijne lessen! Ook namens mijn man. Hij heeft mij enorm geholpen met alles wat voorbij is gekomen tijdens de Partnerles (massage, positief coachen & support ademhaling).”

– Stefanie over haar bevalling en zwangerschapsyoga –

Lees verder:

Lestijden en boeken
Een les samen met je partner